یادداشت| نقش آستان قدس در مدیریت قیمت زمین‌های سرخس؛ کاهنده یا فزاینده؟

در روزهایی که بازار زمین و مسکن در سطح ملی ملتهب است، زمین و مسکن اما در سرخس داستان‌های دیگری نیز دارد.

به گزارش سرخس خبر، علیرضا علی صوفی، فعال رسانه‌ای، مدیر مسئول سرخس خبر و خبرنگار فارس در سرخس در یادداشتی درباره مزایده زمین توسط آستان قدس رضوی نوشت:

در روزهایی که بازار زمین و مسکن در سطح ملی ملتهب است، زمین و مسکن اما در سرخس داستان‌های دیگری نیز دارد.

با هر خبری از مراحل آزاد شدن منطقه ویژه قیمت‌های زمین و مسکن در سرخس برای فتح قله‌های نامعلوم صعود می‌کند تا عده‌ای اگر آرزو به دل هستند برای خانه‌دار شدن آرزو به دل‌تر بمانند.

هر چند که قرار نیست کل شهرستان سرخس منطقه آزاد شود و فقط منطقه ویژه تبدیل به منطقه آزاد تجاری می‌شود و آن هم که اخیرا در مرحله تایید شورای نگهبان گیر کرده است و شورا طرح را دارای ابهام اعلام کرده است.

با این همه، همه می‌دانیم که مالکیت بیش از 90 درصد اراضی شهرستان سرخس مربوط به آستان قدس رضوی است اما اخیراً مدیران آستان در شهرستان سرخس بعد از تعطیلی چندین ساله سالن واگذاری زمین، آن را مجدد راه انداختند آن هم برای رفاه حال همشهریان و تامین زمین مسکونی که این کار البته به روش «مزایده» انجام می‌شود یعنی هر کس قیمت بالاتری گفت زمین مال اوست.

ناگفته مشخص است که یک عامل دیگر برای افزایش قیمت زمین و مسکن در سرخس نیز همین روش واگذاری توسط آستان قدس رضوی است و مطمئناً مردمی که پول آنچنانی در جیب ندارند و دنبال زمین با قیمت‌های پایین‌تر هستند چگونه می‌توانند در مزایده و خرید زمین با قیمت بالاتر شرکت کنند؟ مزایده جای کسانی است که پولشان جور است و حاضرند زمین را با قیمت بالاتری به نسبت دیگران بخرند و البته همان را تا چند ماه آینده با قیمت بالاتر به مشتریان بفروشند و از این راه سودی ببرند که این خود عامل دیگری برای افزایش قیمت زمین در سرخس است.

از جناب آقای مروی، تولیت محترم آستان قدس رضوی و مدیران ادارات وابسته به این آستان مقدس در شهرستان سرخس که محرومیت‌زدایی را شعار خود می‌دانند با توجه به اینکه مالکیت اکثر قریب به اتفاق زمین‌های سرخس مربوط به آستان است، انتظار می‌رود به جای اینکه باعث افزایش قیمت زمین‌ها با این روش واگذاری شوند به فکر روش‌هایی برای مدیریت قیمت زمین در این شهرستان باشند و به راه‌حل‌هایی برای این موضوع فکر کنند تا مردمی که زمینی ندارند نیز صاحب خانه و زمین شوند به هر حال آنچه همه می‌دانند و البته در آن مناقشاتی بوده و هنوز نیز هست، آستان قدس رضوی مالکیت اراضی شهرستان سرخس را دارد و می‌تواند در این موضوع به مردم محروم این شهرستان کمک کند.

انتهای پیام/