معدن سیاهی؛ از مرگ تا بیکاری در معدن آق‌دربند سرخس

بیش از چهار ماه از حادثه ناگوار انفجار معدن آق دربند سرخس که به فوت دو نفر از کارگران این معدن منجر شد، می گذرد و در این مدت همچنان کارگران این معدن بیکار وبلاتکلیف هستند ومعدن نیز تعطیل است.

به گزارش سرخس خبر، یکی از کارگران بیکار شده معدن آق دربند با ارسال پیامکی برای خبرنگار ما نوشته است: «مدتی از تعطیلی معدن گذشته و همه ما کارگران سردر گم هستیم. خدا می‌دونه نه حقوقی داریم و نه از کار خبری هست. خانواده ما مگر مخارج ندارند؟ پول یک دانه نان خالی را هم نداریم، از طرفی هوا هم داره سرد می شه، با کدوم پول نفت بگیریم؟ از شما خبرنگار محترم خواهش می کنم پیگیری و از وضعیت ما گزارشی تهیه کنید تا شاید فکری به حال ما بشه.»

کارگر دیگری  نیز با ارسال پیامک نوشته است: من کارگری دلشکسته هستم با کوله باری از غم واندوه. کاش همه چیز سرجای خودش بود و من کارگری ام را می کردم. خدا می داند چه آینده ای با این تن پردرد در انتظار من است. چه یادگاری هایی از این کار مشقت دار به جا ماند. بدترین یادگاری از دست دادن دو عزیزی است که یکی نماینده ما بود و اگر از بین ما نمی رفت، وضع ما بهتر بود. گناه من چیست که این دردها با من زندگی می کنند؟ گناه من چیست که مسئولان می گویند فقط بیمه بیکاری. من بیمه بیکاری نمی خوام. من کارم رو می خوام. من درد این تن پردرد را کجا بگم؟ چرا وقتی معدن داخل روستا هست، من بیکار باشم؟ من با دل وجان می گویم کار، کار، کار. نمی دانم آخر قصه زندگی من چه می شود؟ با این تن پردرد کجا من را به کار می گیرن؟ قصه درد من طولانی است. فقط وفقط می گویم خدایا به داد من برس.

سهامداران تلاش دارند معدن را از فعالیت به تعطیلی بکشانند

نماینده کارگران معدن آق دربند با بیان این که مشکلات معدن از دهه گذشته آغاز شد و با اعلام ورشکستگی و مشمول ماده 141 قانون شدن از سوی مدیریت وقت و سهامداران شکل تازه ای به خود گرفت، اظهار کرد: پس از آن که سوددهی معدن در دهه 90 منوط به هزینه کرد در بخش های مختلف شد، مدیران وقت با اعلام ناتوانی مالی، سوددهی نامطلوب و… اعلام ورشکستگی کردند اما کارگران با حداقل امکانات و ایمنی از حقوق معوقه ،عیدی و…خود گذشتند وچرخ این معدن را با فراز و نشیب های متعدد چرخاندند تا این که حادثه ناگوار انفجار در یکی از تونل ها پیش آمد که متاسفانه به از دست دادن دو نفرازعزیزان ما منجر شد وبه دنبال آن از سوی مدیران شهرستان، دادستانی و… تا بررسی های لازم ورفع موانع ایمنی معدن تعطیل شد اما این تعطیلی  از چند روز به 130 روز کشیده شده وکسی پاسخگوی 120 کارگر بیکار وسفره های خالی فرزندانمان  نیست.

محسن سروری در ادامه اضافه کرد: البته طی دو، سه سال گذشته و قبل از حادثه پیش آمده، مدیریت معدن از افراد ناتوان سلب و به آستان قدس سپرده شد که شاهد توجه بیشتر دربحث ایمنی و پرداخت های مالی کارگران تا قبل از این حادثه بودیم که کمال تشکر را داریم اما اعتقاد داریم معدن هر چه زودتر باید باز شود چرا که ایمنی در معدن با حضور کارگر میسر است. تعطیلی و دست دست کردن برای باز گشایی، معدن را متروکه می کند و هزینه ها را بالا می برد، هر روز تعطیلی برابر یک هفته زمان می برد تا مرمت شود، این موضوع را خدمت دادستان،  فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان هم شفاهی و هم کتبی اطلاع رسانی کردیم، ما مخالف ایمنی نیستیم چرا که ایمنی مهم ترین بخش فعالیت معدن است اما فشار وسختی معیشتی و… برجان وروح کارگرانی که در این واحد معدنی، جوانی وسلامتی خود را گذاشتند قابل شرح نیست.

نماینده کارگران معدن آق دربند یاد آور شد:این جای انصاف نیست که 46 کارگر قراردادی در روزهای تعطیلی معدن که هر کدام با 10 سال خدمت، جوانی و سلامتی خود را در این معدن گذاشتند از سوی مدیران جدید اخراج شوند،آیا می دانید  چه بر سر آن ها می آید؟ حداقل با توجه به توانایی آستان قدس، این افراد در مکان های دیگری مشغول به کار شوند. فشار روانی بیکاری یک طرف و وضع سخت معیشتی، فاجعه ای دیگر است که تقاضا داریم نماینده آستان قدس رضوی برای این افراد چاره اندیشی کنند.

سروری با تاکید بر مزیت های معدن آق دربند تصریح کرد: تنها یک چهارم از ذخایر زغال سنگ این معدن تاکنون بهره برداری شده است پس سرمایه گذاری در این معدن مقرون به صرفه است و می تواند اشتغال خوبی را فراهم کند.

آستان قدس حمایت های خوبی از کارگران داشته است

سرپرست اداره صمت سرخس با بیان این که معدن نیازمند ایمنی بیشتر است، تصریح کرد: ما تصمیمی برای  اخراج کارگران معدن نداشتیم بلکه قصدمان این بود تا ایجاد شرایط ایمن برای شروع کارمعدن، کارگرانی که پایان قراردادشان رسیده و همچنین آن تعداد از کارگرانی که قراردادشان رو به پایان است، برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شوند تا وضعیت شرکت مشخص شود.

وی با تقدیر از نقش حمایتی آستان قدس در برابر کارگران معدن افزود: متاسفانه بخش مهمی از سهامداران این معدن با توجه به منافعی که بردند، توجهی به مشکلات شرکت ندارند که عموما از سال 90 آغاز شده و مدیر عامل وقت حاضر به هزینه کرد نبود و معدن با حداقل های ایمنی و تلاش کارگران طی چند سال گذشته نیمه جان سر پا بود تا این که حادثه ناگوار انفجار پیش آمد.

سرپرست اداره صمت سرخس افزود: با ورود آستان قدس به جمع سهامداران در دهه گذشته، معدن جان تازه ای گرفت و آستان قدس در حد توان و بدون آن که سودی از تولیدات داشته باشد، در بحران های مالی و ارتقای ایمنی کارگران و…هزینه های زیادی را متقبل شد اما از آن جا که دیگر سهامداران پا پیش نمی گذارند، بحث تجهیز معدن در بخش ایمنی و…با مشکل روبه رو است که در جلسات چند روز آینده تصمیمات جدی تری در این خصوص گرفته خواهد شد.

علی اکبر اکبری یادآور شد: پس از حادثه انفجار و با توجه به نظر کارشناسان حوزه معاونت امور معادن استان، شرایط ایمن سازی معدن به مدیران فعلی ابلاغ شده است و چنان چه آن موارد رفع شود، باز گشایی آن بدون مانع خواهد بود که منتظر پاسخ مدیران جدید معدن هستیم.

سرپرست اداره معدن وتجارت تصریح کرد: همان طور که عرض شد، 69 درصد سهام این معدن در اختیار بخش خصوصی است اما از آن جا که از سوی عمده سهامداران اقدامی برای واگذاری وهزینه کرد انجام نشده است، با دادن یک فرصت زمانی لازم اجرای ماده 20 را در دستور کار قرار خواهیم داد که در صورت همکاری نکردن سهامداران، معدن را از آن وضعیت خارج و به گروه دیگری واگذار می کنیم. نامه نگاری های آن انجام شده است و ما منتظر نظر کارشناسان امور معادن استان هستیم.

تا رفع مشکلات، معدن بسته خواهد بود

دادستان شهرستان سرخس با اشاره به تلاش های انجام شده طی چهار ماه گذشته از سوی مدیران شهرستان و به ویژه معاونت قوه قضاییه استان گفت:معدن آق دربند تنها واحد صنعتی فعال، متعلق به بخش خصوصی است که پس از حادثه انفجار شهریور که منجر به از دست رفتن دو نفر از عزیزان ما شد، به علت تامین نشدن موارد ایمنی که به تایید کارشناسان امور معادن استان رسید، پلمب شد.

وی با اشاره به  ناتوانی مالی شرکت معدن آق دربند و بخش خصوصی در تامین هزینه ها افزود: دادستانی براساس وظیفه ذاتی احقاق حقوق عامه و به منظور رفع موانع ومشکلات معدن جلسه‌ای را با معاونت دادگستری، مدیر عامل فولاد نیشابور، رئیس سازمان صنعت و معدن استان و… برگزار کرد که به نتایج مطلوبی دست یافت اما از آن جا که هیئت کارشناسی معدن، شرایط وظرفیت موجود را برای ادامه کار با توجه به نقایص موجود تایید نمی کنند، تا رفع مشکلات معدن بسته خواهد بود.

حیدر جهانی یاد آور شد: البته ما همچنان پیگیر موضوع هستیم و چنان چه نقایص برطرف شود و هیئت کارشناسی شرایط معدن را برای ادامه کار تایید کنند، در کوتاه ترین زمان ممکن مجوز فک پلمب را صادر خواهیم کرد.

معدن در پی جذب تعدادی کارشناس ایمنی است

معاون امور سیاسی اجتماعی فرمانداری با اشاره به تلاش های هیئت مدیره جدید گفت: در چند روز گذشته فراخوانی در خصوص جذب مهندسان ایمنی از سوی شرکت داده شده  است که چنان چه این امر (جذب مهندسان ایمنی) سرانجام یابد و نواقص برطرف شود و در پایان کارشناسان امور معدن استان تایید کنند، در اسرع وقت معدن بازگشایی خواهد شد.

مهدی اودونی دوستی افزود: به رغم میل باطنی و از آن جا که منابع مالی در تامین کارگران قراردادی نداشتیم، مجبور شدیم کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کنیم تا اگر شرایط معدن به روال عادی برگشت و نیازمند نیرو بود، اولویت با افراد فوق باشد.

شایان ذکر است فرماندار سرخس از آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی هیئت مدیره جدید اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به تلفن های ما پاسخ نمی دهند اما همچنان پیگیر موضوع هستیم. چراغی، نماینده آستان قدس و مدیر عامل  معدن آق دربند نیز در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار ما اظهار کرد که مصاحبه نمی کند.

انتهای پیام/