امام‌جمعه سرخس در گفت‌وگوی تفصیلی با «سرخس خبر»:

با صدور موفق انقلاب، امروز به دنبال تکمیل دولت اسلامی هستیم/ هویت دینی و انقلابی رمز موفقیت انقلاب اسلامی ما است

امام‌جمعه سرخس بابیان اینکه هویت دینی و انقلابی رمز موفقیت انقلاب اسلامی ما است، گفت: ما در صدور انقلاب موفق بودیم و هم‌اکنون درروند سوم انقلاب یعنی تکمیل دولت اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار سرخس خبر، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ابعاد مختلفی از 40 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی را در گفتگو با حجت‌الاسلام محمد بختیاری، امام‌جمعه شهرستان سرخس بررسی کردیم.

سرخس خبر: رمز موفقیت و حفظ انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت 40 سال از عمر آن با وجود جنگ، تهدید، تحریم و ترور را در چه چیزی می‌دانید؟

 انقلاب ما یک انقلاب دینی و اعتقادی است و ما در اسلام موضوعی به نام بن‌بست نداریم، طبق آیه «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى» اگر ما به خدای متعال توکل کنیم، درواقع به یک‌رشته محکمی چنگ زدیم که به‌هیچ‌عنوان شکست و پسرفت نداریم، در جنگ تحمیلی با دست‌خالی در مقابل 36 کشور که ابرقدرت‌های آن زمان بودند ایستادیم و جنگیدیم و در جنگ پیروز شدیم.

هرچند انقلاب اسلامی ما فراز و نشیب‌های زیادی را طی  کرده است، اما ما به آن هویت انقلابی و اسلامی خودمان پایبند بودیم و من فکر می‌کنم رمز موفقیت انقلاب اسلامی ما همین هویت دینی و انقلابی است.

وجود رهبری نیز یکی دیگر از رموز موفقیت و حفظ انقلاب است، رهبر معظم انقلاب که یک رهبری دینی هستند، به‌طور مداوم بصیرت افزایی می‌کنند، ایشان با سخنان حکیمانه خودشان جهت مسیر دشمن را نشان می‌دهند و مسیر ملت ما را نیز مشخص می‌کنند تا بتوانیم راه خودمان را تشخیص دهیم، هر جا که از مقام معظم رهبری تبعیت کنیم، یقیناً موفق خواهیم شد.

سرخس خبر: نقاط مثبت انقلاب و موفقیت‌های شاخص انقلاب و نظام اسلامی را چه چیزهایی می‌دانید؟

 ما در صدور انقلاب موفق بودیم و انقلاب ما به جهان صادر شد و ثمرات انقلاب اسلامی دیگر فقط در داخل کشور نیست و این ثمرات را در خارج از کشور نیز مشاهده می‌کنیم، به عنوان مثال، مقاومت منطقه در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و سایر کشورها به وجود آمده است و روحیه بسیجی و انقلابی ما به کشورهای دیگر صادرشده و این از موفقیت‌های بزرگ نظام اسلامی است.

در سطح جهان به‌وسیله همین انقلاب اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم 

ما اکنون نه در سطح منطقه بلکه در سطح جهان به‌وسیله همین انقلاب اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و دشمنان ما نیز متوجه مواضع ما و اصول ما شده‌اند، مواضع جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بسیاری است و در سطح جهان حرف ایران و موضع‌گیری ایران مهم بوده و این‌یکی دیگر از موفقیت‌های بزرگ ما است.

الگو  شدن ایران در بین ملل مسلمان موفقیت دیگری است که انقلاب اسلامی به آن رسیده است، امروز اگر بیداری اسلامی به بیداری اروپا و آمریکا دارد می‌رسد، به خاطر این است که این را از کشور ما و مقاومت ملت ما الگو گرفته‌اند و به‌عنوان یک کشور الگو در سطح جهان و نه در سطح منطقه مطرح می‌شویم.

موفقیت‌های علمی، پزشکی، نانو فناوری، فضایی، دفاعی و نظامی و موضوعات مختلف در دوران انقلاب اسلامی ایران به‌دست‌آمده و همه این‌ها به برکت نظام اسلامی است.

سرخس خبر: امام و رهبری، مردم و مسؤولان در حفظ انقلاب و رساندن آن به 40 سالگی چه نقشی داشتند؟

 نقش امام و رهبری یک نقش محوری است و امام و رهبری سبب شدند که نیروهای کشور و ملت منسجم و بصیرانِ درصحنه نگه‌داشته شون،. یک خلائی که  در بیداری اسلامی در کشورهای منطقه داشتیم این بود که آن‌ها رهبر نداشتند، یکی از افتخارات ما وجود امام و رهبری بوده،  رهبری فصل الخطاب هستند و نقش محوری را در پیروزی انقلاب و حفظ انقلاب دارند.

در حقیقت در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی رمز عبور از بحران‌ها و فتنه‌ها فصل الخطاب بودن سخن رهبری بوده و نقش رهبری بوده که کشور ما را تاکنون از فتنه‌ها و بحران‌ها نجات داده است، نمونه آن نیز در فتنه 88 است که بیانات ایشان کشور را از لبه پرتگاه برگرداند، در این فتنه که یک جنگ احزاب بود و منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، مستکبرین و صهیونیست‌ها و آن‌هایی که از انقلاب اسلامی کینه داشتند به میدان علیه انقلاب آمده بودند بابیانات رهبری نقش‌هایشان نقش بر آب شد و شکست خوردند.

مردم نیز با حضورشان و تبعیت از رهبری نقش زیادی در پیشرفت نظام اسلامی داشتند، مردم ما به تعبیر امام از مردم صدر اسلام بالاتر هستند، زیرا مردم ما در هرجایی که احساس کردند حضورشان نیاز است حاضر شدند، در جنگ، راهپیمایی‌ها و انتخابات شرکت کردند، مردم ما خودشان را با اشارات رهبری هماهنگ کردند و به‌موقع عمل کردند، آنها سبب حفظ انقلاب شدند، عصبانیت اصلی آمریکا و دشمنان نیز از مردم با بصیرت ما است و می‌بینیم که اکنون  بیشترین فشار را به مردم ما وارد می‌کنند تا مردم از نظام و حکومت برگردند.

مسؤولان به‌عنوان خواص نظام اسلامی هم می‌توانند با عملکردشان نظام را تضعیف  و هم  تقویت کنند

درباره نقش مسؤولان باید گفت که آنها به‌عنوان خواص این کشور خیلی مؤثر هستند و رعیت و مردم به خواصشان نگاه می‌کنند، اگر مسؤولان دچار تزلزل در مسیر انقلاب شوند گروهی که به آن‌ها نگاه می‌کنند نیز ممکن است دچار تزلزل شوند.

مسؤولان نیز به‌عنوان خواص نظام اسلامی هم می‌توانند با عملکردشان نظام را تضعیف کنند و هم می‌توانند عملکرد نظام را تقویت کنند، هم مسؤولان می‌توانند به‌عنوان رویش و هم به‌عنوان ریزش باشند، در این زمینه ریزش‌ها و رویش‌هایی داشتیم که بیشترین آن در فتنه 88 بود که عده‌ای با مواضع غلط وعده‌ای با سکوت خودشان از انقلاب ریزش کردند.

سرخس خبر: اگر بخواهیم روند رشد انقلاب را از دهه اول تا چهارم بررسی کنیم، روند رشد انقلاب را در این دهه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 دهه اول انقلاب دهه تثبیت انقلاب بود که در آن دهه اوج بحران‌های متعدد را داشتیم، هر انقلابی که تازه شکل می‌گیرد مانند نهالی که تازه روییده است از هر طرف طوفان‌هایی می‌آید تا این نهال را از ریشه بردارد، اما چون ریشه انقلاب ما ریشه محکمی بود و ریشه اعتقادی بود این طوفان‌ها نتوانستند کاری انجام دهند.

منافقین و سلطنت‌طلب‌ها ترورهای متعدد را در آن زمان انجام دادند، جنگ تحمیلی توسط دشمنان علیه ملت شکل گرفت، مردم ما در این دهه جان‌فشانی‌های زیادی کردند هم با حضورشان در دفاع مقدس و هم با حضورشان در انتخابات و راهپیمایی‌های متعدد و هم با حضورشان در مقابل منافقین که ترورهای زیادی را در آن زمان انجام دادند، این دهه نقش مؤثری در تثبیت انقلاب داشت و انقلاب اسلامی ما در این دهه تثبیت شد.

دهه دوم دهه سازندگی بعد از جنگ بود که در این دهه نیز از لحاظ کارهای زیربنایی نظام جمهوری اسلامی کارهای بسیار خوبی انجام داد و شاهد کارهای گسترده عمرانی و آبادانی بودیم.

دهه سوم فتنه‌های مختلفی بر سر انقلاب آمد، در این دهه تنوع افکار خود را بیشتر نشان داد و تقابل جناح‌های سیاسی و تنوع سیاسی را در کشور شاهد بودیم، در دهه سوم پیشرفت داشتیم اما این پیشرفت با شدت و ضعف همراه بود.

اوج بحران در فتنه 88 با بصیرت مثال‌زدنی ملت در 9 دی‌ماه خاموش شد

جناح‌های سیاسی مطابق نظر سیاسی که داشتند برخی نسبت به مستکبران خوش‌بین بودند و آنجا ضربه خوردیم و هر جا محکم ایستادیم دشمن به عقب‌نشینی واداشته شد.

در دهه چهارم دشمنان بسیج شده بودند تا با اغتشاشات و انقلاب‌های مخملی نظام اسلامی را تغییر دهند که اوج بحران در فتنه 88 بود، در دهه چهارم که دهه فتنه‌های دشمن علیه کشور بود شاهد ایستادگی ملت در مقابل این فتنه‌ها بودیم و بصیرت مثال‌زدنی ملت در نهم دی‌ماه 88 این فتنه را خاموش کرد.

در ادامه این دهه نیز وارد جنگ اقتصادی شدیم و رهبری نیز با نام‌گذاری سال‌ها با عنوان‌های اقتصادی نشان دادند که دشمن به دنبال آن است که با اقتصاد به این نظام ضربه بزند و این جنگ هنوز ادامه دارد و باید برای عبور از این مرحله مانند همیشه گوش‌به‌فرمان رهبری باشیم.

هنوز نتوانستیم آن‌گونه که باید  وصیت‌نامه سیاسی الهی امام (ره)را اجرا کنیم

سرخس خبر: به نظر شما چقدر توانستیم به وصیت‌نامه حضرت امام (ره) در این 40 سال عمل کنیم؟

 ما در رابطه با وصیت‌نامه سیاسی الهی امام (ره) هنوز نتوانستیم آن‌گونه که باید این وصیت‌نامه را اجرا کنیم، اگر ما به این وصیت‌نامه عمل می‌کردیم کمترین مشکل را داشتیم و متأسفانه در این قضیه بعضاً برخی افراد به دنبال تحریف این وصیت‌نامه هستند، تحریف شخصیت امام و مبانی و اصول امام را دنبال می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز این تحریف را هشدار دادند.

وصیت‌نامه سیاسی الهی امام یک سند برای ما است و اگر ما کاملاً به آن عمل کنیم در بسیاری از موضوعات پیشرفت می‌کنیم، باید مبانی انقلابی و ضد استکباری امام و ویژگی دفاع از محرومان که جزو مبانی امام است را گسترش بدهیم.

سرخس خبر: انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی برای  سرخس داشته است؟

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در سرخس مبارزه با بی‌سوادی است، در عرصه تحصیل علم و سوادآموزی خیلی پیشرفت کردیم، حدود 95 درصد مردم سرخس باسواد هستند، در حوزه عمران و آبادی شهرستان راه‌های روستایی، آب‌رسانی و برق‌رسانی به روستاها انجام‌شده است.

در حوزه گازرسانی به روستاها نیز کارهایی شده هرچند در گازرسانی کمبودهایی است، در حوزه درمانی پیشرفت‌های زیادی داشتیم، بیش از57 پزشک و 10 تا 15 متخصص در شهرستان داریم.

در پرورش نخبگان رتبه‌های زیر 1000 زیاد داشتیم، افرادی که در سطح کشور مقام و مدال آوردند و در سطح خاورمیانه هم‌رتبه دارند در سرخس کم نداریم، در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی و ساخت مساجد هم تشیع و هم تسنن پیشرفت‌های فراوانی را از اول انقلاب تاکنون شاهد هستیم، این‌ها همه به برکت انقلاب اسلامی است.

=====================

گفت‌وگو از علیرضا علی صوفی

عکس از احسان بابائی

=====================

انتهای پیام/