سالیانه حدود ۲ تن گوشت سفید در سرخس معدوم می‌شود

مدیر دامپزشکی سرخس گفت: سالیانه حدود یک تن و ۸۰۰ تا ۲ تن گوشت سفید غیر قابل مصرف در شهرستان معدوم می‌شود.

به گزارش سرخس‌خبر به نقل از ایسنا، محمد بهادری از وجود ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و ۲۸۰۰ رأس دام سنگین در شهرستان خبر داد و افزود: پارسال واکسیناسیون حدود ۲ میلیون ۱۰۰ هزار رأس نوبت سر واکسن جمعیت دام سبک و سنگین شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله هر دام باید چندین نوبت واکسن دریافت کند، در خصوص وضعیت کنترل و پایش بیماری‌های دام در سطح شهرستان، خاطرنشان کرد: ماهیانه به طور میانگین ۲۰ هزار رأس دام از نظر بیماری‌های مختلف و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف کنترل و پایش می‌شود.

مدیر دامپزشکی سرخس عنوان کرد: پارسال پایش و تزریق واکسن بروسلوز یا همان تب مالت در جمعیت دام سبک و سنگین شهرستان به تعداد ۶۹ هزار رأس و واکسیناسیون هاری برای ۶۶۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار انجام شده است.

وی از صدور و تمدید بیش از ۱۰۰ پروانه بهداشتی خودروی حمل فراورده‌ها و نهادهای دامی و نظارت و نمونه‌گیری بر محموله‌های وارداتی گوشت قرمز و مرغ در محل سردخانه منطقه ویژه اقتصادی سرخس به میزان حدود ۴۰۰۰ تن در مدت مذکور خبر داد.

بهادری با بیان اینکه طی این مدت بر ۶۰۰۰ رأس دام سبک و ۱۵۰ رأس دام سنگین در محل کشتارگاه شهرستان توسط بازرسان شبکه دامپزشکی نظارت شده است، تصریح کرد: اکنون در شهرستان ۴ مرغداری وجود دارد که بر جوجه‌ریزی و پرورش و بارگیری بیش از ۴۳۷ هزار قطعه تولیدی مرغداری‌ها نظارت شده است.

مدیر دامپزشکی سرخس عنوان کرد: نظارت‌های بهداشتی بر اماکن عرضه کالاهای پروتئینی و کشتارگاه شهرستان به صورت همه روزه انجام می‌شود.

وی یکی از وظایف مهم دامپزشکی را نظارت بر مرغ فروشی‌ها و قصابی‌ها و شناسایی دام‌ها و طیور غیر قابل مصرف و معدوم کردن آن‌ها اعلام کرد و گفت: سالیانه به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ رأس دام سبک در کشتارگاه که گوشت آن‌ها قابل مصرف نیست در چاه دفن لاشه معدوم می‌شوند.

بهادری همچنین با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۵۰ کیلو و به طور میانگین سالیانه حدود یک تن و ۸۰۰ تا ۲ تن گوشت سفید در شهرستان به دلیل غیر قابل مصرف بودن معدوم می‌شود، به وضعیت کشتارگاه شهرستان اشاره کرد و افزود: به دلیل کوچک بودن شهرستان و پائین بودن تعداد کشتار برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد با هزینه‌های بسیار بالا کشتارگاه صنعتی در شهرستان احداث کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند کشتارگاه شهرستان سنتی است اما با نظارت‌های مداومی که صورت می‌گیرد از موازین بهداشتی برخوردار است.

مدیر دامپزشکی سرخس با بیان اینکه از حضور سرمایه‌گذاران در منطقه برای احداث کشتارگاه مدرن و صنعتی استقبال می‌کنیم و تمامی همکاری‌های لازم را در این خصوص خواهیم داشت، اظهار کرد: با توجه به شیوع فصل گرما و ازدیاد انگل‌های دام مانند کنه‌ها باید شهروندان برای ابتلا نشدن به بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو پیشگیری لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود گوشت مورد نیاز مصرفی خانوارشان را از قصابی‌های معتبر و همراه با مهر دامپزشکی تهیه کنند.

بهادری تأکید کرد: به هیچ عنوان گوشت مورد نیاز را از فروشندگان خانگی و قصابی‌های غیر معتبر خریداری نکنند و سلامت خود را به خطر نیندازند.

پایان پیام/ع