سرخس کانون بحرانی گرد و غبار خطه خورشید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شاهد فعالیت کانون سرخس به عنوان بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار استان هستیم.

به گزارش سرخس‌خبر به نقل از ایرنا، شهرستان سرخس یکی از شهرستان‌های شمالی استان خراسان رضوی و در مجاورت مرز کشور ترکمنستان است که بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. این شهرستان اصلی‌ترین مرکز پدیده گرد و غبار در استان خراسان رضوی است که کلانشهر مشهد را هم زیر تاثیر قرار می‌دهد و شهرستان خواف نیز در فاصله ۲۷۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه شاهد فعالیت کانون سرخس به عنوان بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار استان هستیم، ادامه داد: مساله گرد و غبار یکی از چالش های مهم استان است و با پیگیری های انجام شده هر ۲ بخش دولتی و خصوصی برای مدیریت گرد و غبار در این ۲ شهرستان وارد عمل شده‌اند.

اله پور افزود: فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار در۲ منطقه خواف و سرخس عمدتاً به دلیل وجود مراتع تخریب شده ناشی از چرای بی رویه دام و کشتزارهای دیم است که به علت کم بودن بارندگی در منطقه، فاقد پوشش گیاهی و مستعد جدی تولید گرد و غبارند.

وی بیان کرد: کانون‌ خارجی گرد و غبار تاثیرگذار بر منطقه سرخس نیز صحرای قره قوم در ترکمنستان است بنابراین کانون سرخس از وضعیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: عمده کانونهای گرد و غبار با شدت کم و متوسط استان نیز در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، سبزوار، داورزن، بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، تربت حیدریه، رشتخوار، بجستان، گناباد، خواف، تایباد و تربت جام پراکنده هستند.