احیای استانداردهای ایمنی معدن آق دربند سرخس

حدود دو ماه پیش قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور پس از تجهیز و ایمن‌سازی توسط آستان قدس رضوی در منطقه محروم مزداوند به چرخه تولید برگشت و حالا در راستای افزایش بیشتر ایمنی کارگران، تجهیزات بروزتری بکار گرفته شده است.

به گزارش سرخس‌خبر به نقل از آستان‌نیوز، مدیرعامل شرکت معادن خاور با اشاره به احیاء استانداردهای ایمنی در معدن آق دربند پس از سال‌ها اظهار کرد: در حال حاضر نیز به منظور ارتقاء هر چه بیشتر ایمنی، کارگران به کپسول‌های خود نجات مجهز شده‌اند.

محمد محسنی ثانی گفت: با توجه به اهمیت ایمنی کارکنان در معادن زیر زمینی و لزوم استفاده از تجهیزات بروز برای رعایت این اصول، واحد ایمنی شرکت معادن خاور تهیه کپسول‌های خود نجات و تجهیز کارگران به آن را در دستور کار قرار داد تا شرایط بهتری را برای حفظ و حراست ایمنی و سلامت نیروهای خود فراهم کند.

او ادامه داد: با توجه به عدم تولید این تجهیزات در داخل کشور و نیاز به واردات، پیش از این در معدن آق دربند اقدامات عملی نسبت به تهیه تجهیزات مذکور صورت نگرفته بود که با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های انجام شده و تامین مالی مورد نیاز، اکنون تمامی کارگران مجهز به تجهیزات ایمنی لازم شده‌اند.

مدیرعامل شرکت معادن خاور همچنین از تجهیز خانه بهداشت معدن آق دربند خبر داد و گفت: با توجه به شرایط دشوار کار در معدن، کارگران باید هر ۶ ماه آزمایش‌های معینی را انجام دهند که این امکان نیز پس از سال‌ها محقق شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که مجموع کک تولید شده در این معدن به عنوان سوخت در کارخانه‌های فولاد و قند کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: سالانه مقدار قابل توجهی کُک از معدن آق دربند استخراج می‌شود.

محسنی ثانی ادامه داد: خدماتی که توسط معدن آق دربند به صنایع تولیدی کشور ارائه می‌شود، نه تنها از واردات زغال سنگ به ایران جلوگیری می‌کند، بلکه با توجه به استراتژیک بودن این محصول، امنیت انرژی را نیز برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

او افزود: در کنار نقش مهمی که این معدن در تامین زغال سنگ مورد نیاز کشور دارد، زمینه اشتغال مستقیم برای ۷۰ نفر و غیرمستقیم برای چند صد نفر را فراهم کرده است.

گفتنی است، معدن آق دربند در منطقه مزداوند از توابع شهرستان سرخس در ۱۵۰ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده و متعلق به شرکت معادن خاور است که بیش از ۸۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این معدن در سال ۱۳۱۷ کشف شد و در سال ۱۳۲۴ به ثبت رسید.

پایان پیام/۷۰۰۷۷