نظر آستان قدس رضوی در اساسنامه منطقه آزاد سرخس تامین شده است

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس گفت: در اساسنامه منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس، نظر آستان قدس رضوی تامین شده و طبق آن اعضای هیئت مدیره توسط آستان قدس رضوی پیشنهاد و توسط دولت تایید می‌شود.

محسن پوراحمدی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سرخس‌خبر درباره تصویب اساسنامه منطقه آزاد سرخس گفت: اساسنامه منطقه آزاد سرخس با توجه به تعلق اراضی و زیرساخت‌ها به آستان قدس رضوی و تاکید شورای نگهبان بر رعایت غبطه وقف در این منطقه، یک تفاوت با اساسنامه دیگر مناطق آزاد داشت.

مدیر اجرایی منطقه آزاد سرخس با اشاره به تاکید قانون بر رعایت موقوفات در اداره منطقه آزاد سرخس، گفت: برای رعایت این مسئله جلسات مختلفی را با آستان قدس رضوی و بنیاد موقوفات آن برگزار کردیم و موضوعات را از طریق کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پیگیری کردیم.

وی افزود: در نهایت با جلسات و پیگیری‌هایی که با آقایان مخبر، منصوری، عبدالملکی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشتیم تصمیم بر این شد تا این پیشنهاد داده شود که آستان قدس رضوی، اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد سرخس را پیشنهاد دهد و دولت، اعضا را تایید و مصوب کند و پس از تعیین هیئت مدیره، رئیس جمهور از بین اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل را مشخص و تعیین می‌کند.

پوراحمدی ادامه داد: با این اقدام هم وکلا و نمایندگان آستان قدس رضوی در هیئت مدیره هستند و هم اختلال در اقتدار و حکمرانی دولت در حوزه مناطق آزاد ایجاد نمی‌شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ اساسنامه و با توافق آستان قدس رضوی و دولت، هیئت مدیره توسط آستان قدس رضوی به مجمع عمومی پیشنهاد می‌شود و دولت، هیئت مدیره آن را براساس پیشنهاد آستان قدس رضوی تعیین می‌کند.

منطقه آزاد سرخس در حالت خوشبینانه تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

وی درباره مراحل بعدی برای تکمیل تبدیل منطقه ویژه به منطقه آزاد تجاری صنعتی، گفت: این اساسنامه پس از تصویب در شورای عالی و اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری  براساس ماده ۱۲ آیین نامه داخلی دولت  توسط معاون اول ابلاغ خواهد شد و بعد از آن اساسنامه برای تایید به شورای نگهبان ارسال و پس از آن در روزنامه رسمی چاپ می‌شود تا منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس به عنوان یک شرکت حقوقی شکل بگیرد و پس از آن تعیین هیئت مدیره و صدور حکم مدیرعامل توسط رئیس جمهوری است.

پوراحمدی عنوان کرد: در صورتی که این روند با سرعت انجام شود در حالت خوش‌بینانه تا دو ماه آینده منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس راه‌اندازی می‌شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس درباره تعداد اعضا هیئت مدیره این منطقه گفت: ترکیب هیئت مدیره براساس ماده ۶  قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و طبق ماده ۱۲ توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود به این صورت که هیئت مدیره توسط آستان قدس رضوی به دولت معرفی می‌شود و دولت از بین آنها هیئت مدیره را انتخاب می‌کند که با تشخیص دولت، اعضای هیئت مدیره می‌تواند سه نفر یا پنج نفر باشد.

وی گفت:  افراد واجد شرایط پس از معرفی آستان قدس رضوی در فرایند تایید صلاحیت ریاست جمهوری قرار می گیرند و افرادی که معرفی می‌شوند باید از شخصیت‌های ملی و دارای رزومه در حوزه اقتصادی و مدیریت باشند.

پوراحمدی درباره تعارض احتمالی بین آستان قدس رضوی و دولت در منطقه آزاد سرخس، بیان کرد: آستان قدس رضوی در منطقه آزاد مشابه فعالان اقتصادی بخش خصوصی در نقش تصدی‌گری قرار دارد و سازمان منطقه آزاد به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولتی در منطقه و در جایگاه حاکمیتی قرار می‌گیرد و قوانین مناطق آزاد در آنجا حاکم است و تعارض منافع  وجود ندارد.

پوراحمدی افزود: با معرفی و پیشنهاد اعضای هیئت مدیره توسط آستان قدس رضوی دیگر حقوق موقوفه تضییع نمی‌شود، ضمن اینکه حاکمیت دولت نیز کار خودش را انجام می‌دهد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس درباره اقدامات پیش رو برای تبدیل این منطقه گفت: در مرحله اول و با تصویب اساسنامه، باید گمرک به طور کامل مستقر و منطقه محصور شود، دروازه ورودی منطقه طراحی می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید و بعد از آن طرح جامع و تفصیلی منطقه آزاد تدوین و پس از تصویب در هیئت وزیران، زمین‌ها بنا به موقعیت و کاربری توسط سازمان منطقه واگذار می‌شود.

عواید سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی باید به این آستان برگردد

وی درباره نگاه آستان قدس رضوی به منطقه آزاد سرخس گفت: آستان قدس رضوی قبل از اینکه اینجا منطقه آزاد شود، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده است و ظرفیت‌های زیادی را برای پیشرفت منطقه به کار گرفته است و الان منطقه را به قطب لجستیک کشور تبدیل کرده است به نحوی که بیشترین آمار ترانزیت ترکیبی کشور به برکت سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در این مرز صورت می‌گیرد.

پوراحمدی اضافه کرد: دغدغه آستان قدس رضوی این است که عواید این سرمایه‌‌گذاری عظیم به علاوه ارزش افزوده آن با توجه به مسائل حوزه وقف به آستان قدس رضوی برگردد.

درخواست تهاتر اراضی با آستان قدس رضوی را به شورای عالی مناطق آزاد دادیم

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس عنوان کرد: در راستای غبطه موقوفه و تسهیل‌گری در سرمایه‌گذاری این مدیریت به شورای‌عالی درخواست کرده که بخشی از اراضی موقوفه محدوده منطقه آزاد با اراضی و اموال دولت تهاتر شود.

وی اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد در این منطقه به آبادانی و رفاه و اشتغال و رونق کسب و کار در شهرستان سرخس و نواحی همجوار کمک می‌کند.

پوراحمدی در پایان گفت: با وجود اینکه حاکمیت منطقه آزاد سرخس در اختیار دولت است، اما هیچ گونه اختلالی در روند فعالیت اقتصادی موسسه آستان قدس رضوی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند مشابه همه شرکت‌های بخش خصوصی همچنان به فعالیت اقتصادی خود در جایگاه تصدی‌گری ادامه دهد.

خبرنگار: علیرضا علی‌صوفی

بیشتر بخوانید

اساسنامه منطقه آزاد سرخس تصویب شد

پایان پیام/ع