اجرای همزمان تعمیرات اساسی تجهیزات و تولید و ذخیره‌‌سازی گاز در پالایشگاه سرخس/ 500 نیروی فصلی در تعمیرات اساسی مشغول هستند

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس گفت: در دمای بالای ۴۵ درجه سانتی‌گراد در منطقه خانگیران سرخس دو کار مهم تولید گاز در چهار واحد و هم‌زمان با آن، ذخیره ١٢/٥ میلیون متر مکعب گاز را برای استفاده در زمستان انجام می‌دهیم و تعمیرات اساسی شرکت نیز در حال انجام است.

یحیی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار سرخس‌خبر درباره تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس گفت: سال ١٤٠٢، زمانی که دستگاه‌ها در فضای وسیعی در سرمای زمستان قرار داشتند، هیچ کاهش و یا قطعی در پالایشگاه نداشتیم و به عنوان پایدارترین پالایشگاه گازی معرفی شدیم، این توان و پایداری دستگاه‌ها نتیجه نگهداشت و تعمیرات اساسی است که برنامه‌ریزی آن باید از ۵ سال قبل برای انجام شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس با بیان اینکه در این شرکت ۵ واحد تصفیه گاز داریم که در هر واحد ۱۸۰ نقطه کنترلی وجود دارد، گفت: در تعمیرات اساسی از روش‌های نوین استفاده می‌کنیم و براساس ارزیابی ریسک دستگاه‌ها این کار انجام می‌شود و تجهیزات با ریسک بالا هر دو سال، تجهیزات با ریسک متوسط هر چهار سال و تجهیزات با ریسک پایین را هر شش سال تعمیرات اساسی می‌کنیم.

وی گفت: تمرکز ما در تعمیرات اساسی بر دستگاه‌های با ریسک بالا است و تعمیرات اساسی روی این دستگاه‌ها باعث می‌شود قابلیت اطمینان تجهیزات صد در صد شود و زمستان را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

فیضی افزود: در زمستان گذشته ما دو بحران را پشت سر گذاشتیم؛ یکی انفجار خط لوله‌ در اصفهان و شهرکرد که باعث شد به مدت سه شبانه‌روز، هیچ گازی از جنوب به شمال‌شرق کشور نرسد که در آن زمان، ما تنها تأمین‌کننده گاز شمال‌شرق کشور بودیم و هیچ مشکلی هم برای تأمین گاز هم‌وطنان به‌وجود نیامد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس ادامه داد: بحران دیگر نیز سرمای شدید در هفته پایانی بهمن پارسال بود که توانستیم به کمک همکاران و تعمیرات اساسی خوب انجام شده، آن را نیز مدیریت کنیم.

وی گفت: تعمیرات اساسی در زمانی انجام می‌شود که در تابستان قرار داریم و دما در پالایشگاه بیش از ٤٦ درجه سانتی‌گراد است و با وجود تمامی تمهیدات اندیشیده شده برای همکاران، هشت نفر از آن‌ها دچار گرمازدگی جزئی شدند و به آن‌ها رسیدگی شد.

فیضی عنوان کرد: در چنین شرایطی ما دو کار مهم تولید گاز به خصوص برای نیروگاه‌های برق و هم‌زمان با آن، ذخیره ١٢/٥ میلیون متر مکعب گاز را برای استفاده در زمستان انجام می‌دهیم؛ علاوه بر این دو کار عملیاتی مهم، تعمیرات اساسی نیز در حال انجام است.

فیضی افزود: در تعمیرات اساسی ۵۰۰ نفر نیروی فصلی مشغول به کار هستند و در کنار آنها همکاران ما در واحدهای مختلف مشغول فعالیت هستند تا بتوانیم واحدها را برای تولید حداکثری در زمستان آماده کنیم.

خبرنگار: علیرضا علی‌صوفی

پایان پیام/ع