گزارش

خانواده مدرسه عشایری سرخس: سال تحصیلی جدید معلم فرزندانمان تغییر کند

تمام خواسته سه خانواده‌ دانش‌آموزان مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس این است که سال آینده معلم جدیدی برای این مدرسه معرفی شود.

به گزارش خبرنگار سرخس خبر، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه  «فارس من» سوژه‌ای را تحت عنوان «نارضایتی از معلم عشایری در شهرستان سرخس» به ثبت رسانده بودند و درخواست پیگیری درباره این موضوع را داشته‌اند.

عشایر سرخس به میزان حضور و نحوه تدریس معلم عشایر این شهرستان در طول سال تحصیلی گذشته معترض هستند.

موضوع را از طریق اداره آموزش‌وپرورش شهرستان سرخس پیگیری کردیم که مدیر این اداره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطلب منتشر شده در سامانه «فارس من» را تکذیب کرد و گفت: با توجه به‌ بازرسی‌های انجام شده، معلم مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس در تمام کلاس‌های درس خود حضور داشته و به دانش‌آموزان درس داده است.

برای پیگیری بیشتر موضوع و شنیدن صحبت اولیای دانش‌آموزان عشایر با آن‌ها تماس گرفتیم و موضوع را بیشتر بررسی کردیم.

معلم عشایر سرخس بعد از عید فقط دو روز آمد

کریم کوهستانی که دو فرزند او دانش آموز عشایر سرخس هستند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس با بیان اینکه یکی از فرزندانم کلاس سوم و دیگری کلاس چهارم بودند، گفت: معلم عشایر سرخس دو ماه اول سال یک بار آمد قوچان و گفت خودتان فرزندانتان را مدارس قوچان ثبت نام کنید چون من نمی‌توانم قوچان بیایم.

این ولی دانش‌آموز افزود: در مدارس قوچان نیز برخی مدارس دانش‌آموزان ما را ثبت نام نمی‌کردند که معلم عشایر سرخس از مدرسه‌ها خواست تا بچه‌های ما را برای دو ماه ثبت نام کنند.

وی در ادامه با اشاره به حضور عشایر قوچان در شهرستان سرخس از آذرماه 97، گفت: دو ماه بعد از عید نیز معلم عشایر سرخس فقط 2 روز به منطقه ما سر زد و وسایلش را جمع کرد و دیگر نیامد.

کوهستانی درباره ساعات و روزهای حضور معلم در منطقه عشایری سرخس بیان کرد: معلم فرزندان ما برخی هفته‌ها یک روز برخی هفته‌ها دو روز و برخی هفته‌ها سه روز برای درس دادن به منطقه ما می‌آمد و به‌طور معمول ساعت 8:30 یا 9 صبح می‌آمد تا ساعت 12 و بعضی روزها که مثلا ساعت 11 یا 12 می‌آمد مجبور بود تا ساعت 3 و 4 بعد از ظهر باشد.

این ولی دانش‌آموز ادامه داد: در زمستان نیز که باران آمد نیز معلم فرزندان ما 20 روز نیامد.

وی گفت: تدریس کتاب‌های درسی فرزندان ما تمام نشده و از هر کتاب حدود 4 یا 5 درس را درس ندادند.


ریاضی سوم فصل هفتم و هشتم درس ندادند

کوهستانی در ادامه درباره نبود مدارک سنجش دانش‌آموزان و تماس اداره با اولیا برای مراجعه دانش‌آموزان به سنجش بیان کرد: من خودم فرزندانم را در سال اول ثبت‌نام به سنجش بردم و اگر سنجش نمی‌بردم آن‌ها را برای پایه اول ثبت نام نمی‌کردند.


نگارش پایه سوم از 17 درس فقط 12 درس داده شده است

وی افزود: متأسفانه بعد از گذشت چهار سال از تحصیل فرزندم از اداره تماس گرفتند که فرزندتان را باید سنجش ببرید چون مدرک سنجش ندارد، مگر می‌شود دانش‌آموزی را بدون سنجش در سال اول ثبت نام کنند من خودم فرزندم را به سنجش بردم.

کوهستانی عنوان کرد: اگر در سال تحصیلی جدید معلم فرزندمان عوض نشود و معلم قبلی از سوی اداره فرستاده شود، من فرزندانم را به مدرسه نمی‌فرستم و اجازه نمی‌دهم درس بخوانند.

از وضعیت بچه‌ها خجالت می‌کشیدیم

حمید داغستانی، یکی‌دیگر از اولیای دانش‌آموزان مدرسه عشایری شهید محلاتی شهرستان سرخس است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس گفت: من دو فرزند دانش‌آموز دارم که یکی پایه دوم و دیگری پایه چهارم است و می‌خواهیم سال آینده معلمی که امسال بچه‌ها داشتند، برای فرزندان ما نیاید.

وی اظهار کرد: فرزند بزرگترم که کلاس پنجم می‌رود، وقتی بعد از عید مدرسه آقا نجفی قوچان بردم گفتند این دانش‌آموز از کلاس چهارم چیزی یاد نگرفته و باید مجدد چهارم را بخواند ولی معلمشان می‌گوید کتاب‌های پنجم را برایشان بگیرید.


هدیه آسمانی کلاس چهارم 19 درس دارد که تا درس 12، درس داده شده است

این ولی دانش آموز تاکید کرد: وقتی فرزند من از چهارم چیزی متوجه نشده من چگونه کتاب کلاس پنجم را برایش خریداری کنم؟

داغستانی گفت: هیچ کارنامه‌ای برای فرزندانم به من ندادند و ما کارنامه‌ای برای فرزندمان ندیدیم.

وی درباره سنجش دانش‌آموزان بیان کرد: به ما می‌گویند بچه‌ها را باید سنجش ببریم، مگر ما چندبار باید بچه‌ها را سنجش ببریم، ما همان سال اول بچه‌ها را در قوچان سنجش بردیم، اما اکنون از اداره زنگ زدند و گفتند ما پرونده را گم کردیم.

این ولی دانش‌آموز اظهار کرد: از کتاب ریاضی بچه‌ها که شمردیم حدود 50 صفحه باقی مانده و معلم به آن‌ها درس نداده، درس‌های اجتماعی و علوم اصلاً باز نشده بود و بچه‌ها از اجتماعی و علوم چیزی نمی‌دانستند و فقط درس فارسی کامل درس داده شده بود.


ریاضی چهارم فصل 6 و 7 درس ندادند

داغستانی درباره روزها و ساعات حضور معلم مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس عنوان کرد: معلم این مدرسه در طول هفته دو یا سه روز سر کلاس حاضر بوده و به‌طور معمول حدود ساعت 8:30 تا 9 صبح می‌آمد تا ساعت 11:30 و گاهی اوقات تا ساعت یک ظهر هم بود ولی رفت آمد ایشان هیچ حساب و کتابی نداشت، چون هیچ سرپرستی نبود که رسیدگی کند.

وی افزود: اگر معلم فرزندان ما مرتب سر کلاس حاضر می‌شد معلم‌های شهر و مدرسه آقانجفی قوچان از ما گلایه نمی‌کردند و اکنون ما از وضعیت بچه‌ها خجالت می‌کشیدیم.

این ولی دانش‌آموز با تاکید بر اینکه به ما عشایر رسیدگی شود، گفت: درست است که ما درس نخواندیم اما حداقل فرزندانمان تحصیل کنند و چیزی یاد بگیرند چون در جامعه الآن باید بچه‌ها یک چیزی یاد داشته باشند و بفهمند.

سال آینده معلم جدیدی برای مدرسه بیاید

میثم داغستانی، برادر یکی‌دیگر از دانش‌آموزان است که خواهر او در سال تحصیلی گذشته پایه پنجم را گذرانده و سال تحصیلی آینده قرار است پایه ششم را بخواند و معلم آن‌ها به‌خاطر درس کار و فناوری و تدریس رایانه گفته است که پایه ششم را تدریس نمی‌کند.

داغستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس درباره ثبت نام خواهرش در مدارس شهر قوچان در دو ماه اول سال تحصیلی گفت: معلم عشایری سرخس برای ثبت نام خواهرم در مدارس قوچان به‌قوچان نیامد و ما خودمان بچه‌ها را ثبت نام کردیم و کتاب‌های آن‌ها را خودم از مشهد خریداری کردم.

وی درباره حضور معلم عشایری سرخس از آذرماه بیان کرد: معلم خواهرم در چهل روز اولی که ما در منطقه سرخس بودیم هفته‌ای دو یا سه روز سر کلاس درس حاضر می‌شد.

داغستانی ادامه داد: چهل روز مانده بود به عید نیز بیشتر از دو یا سه بار بیشتر نیامد و بعد از تعطیلات عید نوروز نیز فقط دو بار آمد.

برادر دانش‌آموز مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس با اشاره به ساعات حضور معلم این مدرسه در طول سال تحصیلی 97 – 98 گفت: معمولاً از ساعت 8:30 صبح می‌آمد تا ساعت 12 یا 13 ولی برخی روزها که ساعت 9 صبح می‌آمد تا ساعت 2 بعد از ظهر هم آنجا بود.

وی عنوان کرد: بچه‌ها می‌گویند معلم ما درس‌ها را به ما توضیح نمی‌داد و کتاب‌های آن‌ها تمام نشده است.

داغستانی با بیان اینکه معلم خواهرم گفته است که سنجش سلامت دانش‌آموزان گم شده است، گفت: مگر چنین چیزی می‌شود که سنجش دانش‌آموز گم شود! من سال اول خواهرم را در قوچان سنجش بردم و حالا می‌گویند باید دوباره او را به سنجش ببریم.

برادر دانش‌آموز کلاس ششم مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس خاطرنشان کرد: خواسته خانواده‌های دانش‌آموزان این است که سال آینده معلم جدیدی برای مدرسه بیاید و اگر معلم قبلی آن‌ها را اداره بفرستد، خانواده‌ها هیچ کدام از بچه‌ها را مدرسه نمی‌فرستند.

عدم بازرسی دقیق و دوره‌ای می‌تواند یکی از دلایل مشکلاتی باشد که خانواده‌های دانش‌آموزان مدرسه عشایری شهید محلاتی سرخس نسبت به آن معترض هستند و اداره آموزش‌وپرورش سرخس باید نسبت به آن توجه بیشتری کند، ضمن اینکه مفقود شدن سنجش سلامت دانش‌آموزان موضوعی است که باید بیشتر بررسی شود و آیا اطلاعاتی از این دانش‌آموزان در سامانه سنجش سلامت شهرستان قوچان وجود ندارد تا با مراجعه به آن پرونده دانش‌آموزان تکمیل شود؟

توجه به عشایر و شرایط تحصیل فرزندان آن‌ها مسئله مهم و خواسته به حق از سوی این قشر از جامعه است که باید به این خواسته عمل شود و تمام خواسته سه خانواده‌ دانش‌آموزان این مدرسه این است که سال آینده معلم جدیدی برای این مدرسه معرفی شود که زمان بیشتری در منطقه آن‌ها باشد و با فرزندانشان درس‌ها را بیشتر تمرین کند.

انتهای پیام/