آب سد شوریجه مصرف کشاورزی و صنعتی دارد/ انتقال آب از سد دوستی به طرق با هدف ذخیره سازی و پدافند غیرعامل انجام می‌شود/ آب سد طرق از آب تخصیصی به مشهد است/سددوستی 54 درصد آب دارد

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره مصرف آب سد شوریجه گفت: با احداث این سد آب موجود در پشت سد برای کشاورزی و صنعت استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرخس خبر، کاظم جم در نشست خبری که در اداره منابع آب شهرستان سرخس برگزار شد، با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی گفت: این طرح نیازمند 1600 کیلومتر لوله است و اعتباری بالغ بر 4 میلیارد دلار نیاز دارد که طی آن 330 میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به خراسان رضوی منتقل می‌شود و 110 میلیون متر مکعب شیرین‌سازی می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: فاز نهایی این طرح سال 1420 است و در فاز اول 80 میلیون متر مکعب تا سال 1403  به خراسان رضوی منتقل می‌شود.

یک میلیارد و 80 میلیون متر مکعب، کسری آب مخزن در خراسان رضوی است

وی به اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی و همیاران آب اشاره و عنوان کرد: یک میلیارد و 80 میلیون متر مکعب، کسری آب مخزن در خراسان رضوی است که در طرح سازگاری با کم‌آبی و همیاران آب طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت‌های بهره‌بردار از آب داشتیم، این شرکت‌ها موظف هستند به میزان مشخصی در سال در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی شده تا سال 1405 کسری مخزن استان را به صفر برسانیم.

جم با بیان اینکه بیشترین برداشت آب در کشور را در خراسان رضوی داریم، گفت: توجه به آب موجود، حفظ منابع موجود و بهره‌برداری صحیح از آب از اولویت‌های ما است که یکی از راه‌های صرفه‌جویی تغییر الگوی کشت به گلخانه‌ای است که می‌تواند باعث صرفه‌جویی 90 درصدی در آب شود.

52 درصد ظرفیت سدهای استان پر است

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه حجم مخازن سد‌های استان را 1570 میلیارد متر مکعب عنوان و خاطرنشان کرد: مخازن سد‌های استان هم‌اکنون 811 میلیون متر مکعب آب دارند و 52 درصد از ظرفیت آنها پر است درحالیکه در سال گذشته در همین زمان 16 درصد از ظرفیت سدهای استان پر بود.

وی اضافه کرد: سد دوستی شهرستان سرخس به میزان 651 میلیون متر مکعب یعنی 54 درصد آب دارد که در مدت مشابه سال گذشته 189 میلیون متر مکعب آب داشت.

جم تاکید کرد: امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم اما مشکل آب در استان حل نشده است.

شناسایی 6 هزار و 318 حلقه چاه غیرمجاز در استان

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان اشاره و اظهار کرد: در استان خراسان رضوی 16 هزار و 620 حلقه چاه مجاز و 6 هزار و 318 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده داریم که این چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده سالانه 165 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: در راستای جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز از سال 92 تاکنون 10 هزار و 370 حلقه چاه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی بسته شده است.

بسیاری از چاه‌های غیرمجاز در باغ ویلاها ایجاد می‌شود

جم بیان کرد: بسیاری از چاه‌های غیرمجاز در باغ ویلاها ایجاد می‌شود که همکاران ما امکان شناسایی کردن و مراجعه به آنجا را ندارند و اخیراً یک چاه غیرمجاز در زیرزمین یکی از باغ ویلاها که توسط مردم گزارش شده بود کشف و پر شد و دادستانی و قوه قضائیه برای برخورد با کسانی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند همکاری بسیار خوبی دارند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سد شوریجه و مهار آب‌های مرزی گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی با الزام به پروتکل‌های بین المللی چند سد را در مرز احداث کرده است که یکی از این سد‌ها سد شوریجه در شهرستان سرخس است.

وی با بیان اینکه اعتبارات سد شوریجه از صندوق توسعه ملی جذب نشده است، گفت: کارگاه این سد فعال است اما نه به صورت صد در صدی و یکی از پروژه‌هایی است که به صورت جدی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیری می‌شود.

آب سد شوریجه مصرف کشاورزی و صنعتی دارد

جم درباره مصرف آب سد شوریجه گفت: با احداث این سد آب موجود در پشت سد برای کشاورزی و صنعت استفاده خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ  به سوال خبرنگار سرخس خبر، درباره انتقال آب سددوستی سرخس به سد طرق بیان کرد: انتقال آب از سد دوستی به سد طرق با هدف ذخیره سازی و پدافند غیرعامل انجام می‌شود که آب تخصیصی به این سد نیز از محل آبی است که از سد دوستی به مشهد داده شده و ظرفیت خالی سد طرق در حال حاضر حدود 8 میلیون متر مکعب بیشتر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه 37 دشت مطالعاتی در خراسان رضوی داریم، گفت: 34 دشت حالت بحرانی دارند که شهرهای مشهد، نیشابور و تربت جام وضعیت اول تا سوم را دارند و آب شرب شهرستان‌های بجستان و گناباد به صورت کارتی شده است.

انتهای پیام/