احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی در سرخس و بیکارشدن ۲۰۰ کارگر

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس از احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی در این شهرستان به دلیل قیمت پایین فروش آجر و مخالفت فرمانداری با افزایش قیمت خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرخس خبر، رئیس خانه صنعت معدن تجارت سرخس صبح امروز در بازدید از تحریریه‌ پایگاه‌های خبری سرخس خبر و نسیم سرخس گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس دو سال است که شکل گرفته و سعی کردیم با رویکرد تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های شهرستان ارتباط داشته باشیم اما متاسفانه دستگاه‌های اداری هیچ کاری برای تولید و جهش تولید نمی‌کنند و فقط روی سربرگ نامه‌ها عنوان “جهش تولید” را درج می‌کنند.

علی هراتی با گلایه از فرماندار سرخس گفت: با وجود اینکه درخواست دادیم تا به خانه صمت سرخس وقت صحبت در جلسات شورای اداری بدهند اما حتی حاضر نشدند ۴ دقیقه وقت به ما در جلسه شورای اداری بدهند و گفتند مسائل ارجح‌تر از تولید داریم.

وی گفت: فرماندار سرخس فقط از تولید صحبت می‌کند اما هیچ حمایتی از صنعت و تولید نمی‌کند.

رئیس خانه صمت سرخس افزود: اداره صنعت معدن باید ما را بازوی خودش بداند نه مقابل خودش اما رئیس اداره صمت تاکنون یک بار به خانه صنعت، معدن و تجارت نیامده و با ما جلسه نداشته است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای در سرخس برای درمان مشکلات تولید در سرخس نیست، گفت: خانه صنعت معدن و تجارت سرخس باید مشکلات را جمع آوری کند، به اداره صنعت اعلام کند و سپس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شود اما ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سرخس بدون دعوت از خانه صنعت معدن تشکیل شده است.

هراتی مهمترین مسئله حوزه تولید در سرخس را بحث نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: تمام تولیدی‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و در شهرستان هیچ کاری در این زمینه نشده است.

رئیس خانه صمت سرخس درباره پیگیری در زمینه تامین نقدینگی گفت: اخیراً با آقای مونسان مسئول شورای هماهنگی بانک‌های استان دیداری داشتم و در این زمینه صحبت کردم که خوشبختانه همکاری داشتند و اعلام کردند از طریق بانک ملی به شرط مستند بودن موضوع و طرح تولیدی، منابع مالی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم.

هراتی با بیان اینکه فرمانداری و اداره صمت در سرخس چوب لای چرخ تولید می‌گذارند، گفت: در موضوع آجر در سرخس قیمت آن از سال گذشته ثابت است و این قیمت پایین با وجود افزایش تمام هزینه‌های دیگر، برای کوره‌های آجری به صرفه نیست و در صورتی که قیمت آجر افزایش پیدا نکند کور‌ه‌های آجرپزی در سرخس تعطیل می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت کنونی هر ده تُن آجر گَری در مشهد که با دستگاه ساخته می‌شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما قیمت برای تولیدکننده در سرخس معمولاً بیشتر از مشهد است ولی با این وجود هم اکنون آجر در سرخس با قیمت یک میلیون و صد هزار تومان یعنی حدود ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از مشهد معامله می‌شود.

رئیس خانه صمت سرخس ادامه داد: با توجه به گلایه تولیدکنندگان آجر برای تعیین قیمت جدید آجر در سرخس جلسه قیمت‌گذاری آن تشکیل شد و تولیدکنندگان آجر با وجودی که خواستار تعیین قیمت براساس قیمت مشهد بودند نه بیشتر از آن اما در نهایت با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی موافقت کردند و به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان رضایت دادند اما فرمانداری با افزایش قیمت موافقت نکرد و اعلام کرد اگر گران‌تر فروخته شود به عنوان گرانفروشی به تعزیرات معرفی خواهند شد.

هراتی با اشاره به نامه یکی از تولیدکنندگان آجر به فرمانداری و عدم فروش آجر از ابتدای مردادماه بیان کرد: مطمئناً این قیمت‌ جوابگوی تامین نیازهای کوره‌های آجرپزی و ۲۰۰ کارگری که آنجا مشغول هستند، نیست و با این روند کوره‌های آجرپزی در سرخس تعطیل می‌شود و ۲۰۰ نفر از کار بیکار خواهند شد و مردم برای تامین آجر باید با قیمت‌ها و هزینه‌های بیشتر باید آجر از مشهد تامین کنند.

انتهای پیام/