محمد جواد نگهبان

یادداشت | مردم در راس امورند

یک فعال اجتماعی فرهنگی در یادداشتی با اشاره به پایان رقابت‌های انتخاباتی نوشت: الآن زمان چند برابر شدن است هر کدام در امر اجتماع وظیفه‌ای را به عهده بگیرید(نه مسئولیت و پست) که اگر نگاه شما خدمت به مردم بوده است امروز با جمع شدن شما و بر محور جمع قرار گرفتن مطمئن باشید دست خداوند با شماست و می‌توانید حقوق مردم و حق الله را زنده کنید.

به گزارش سرخس‌خبر، محمد جواد نگهبان، فعال فرهنگی و اجتماعی در یادداشتی به موضوع اصل خدمت‌رسانی به مردم پس از برگزاری انتخابات پرداخته است. متن یادداشت وی به شرح زیر است:

قال الله تعالی: ‏‏قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی. «بگو: من شما را فقط به یک حقیقت پند مى‌دهم و آن اینکه دو دو و یکی یکی براى خدا به پا خیزید». حماسه حضور را محضر مردم شریف سرخس و حوزه‌ی انتخابیه تبریک عرض می‌کنم. با این افتخار آفرینی نشان دادید همانگونه که به وعده‌ی نصرت خداوند برای هدایت و حمایت اعتقاد دارید و در مسیر قرآن به نقش‌آفرینی و قیام برای خدا می‌پردازید. امید آنکه نماینده‌ی منتخب جایگاه خطیر خود را در پیشوایی و گرفتن و رساندن حق مردم درک کند و خدای ناکرده موجبات تضییع حق مردم نشود.

روی سخنم در این نوشته با کاندیداها و نماینده‌ی محترم است عزیزان خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ جَعَلْنٰا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا لَمّٰا صَبَرُوا وَ كٰانُوا بِآيٰاتِنٰا يُوقِنُونَ» «ما بعضى از بنى اسرائيل را پيشوايان قرار داديم، تا مردم را به امر ما هدايت كنند و وقتى ايشان را به امامت و پيشوايى هدايت نصب كرديم، كه در دين صبر كردند، و قبلا هم به آيات ما يقين داشتند.» شما عزیزان در مواجهه با این آیه مخاطب هستید اگر می‌خواهید در جایگاهی قرار بگیرید که در مقابل خداوند و مردم سرافکنده نباشید اولین گام شما قدم برداشتن صحیح در مسیر امر خداوند است و این جز با عبودیت، عدل، صداقت و ادای امانت امکان‌پذیر نیست که با توجه به وظیفه‌ی خطیر و قرار گرفتن در جایگاه رهبران اجتماعی، هدایت جمعی را به عهده دارید.

امروز اذهان و اعمال بسیاری از مردم به شما دوخته شده تا ببینند چگونه عمل می‌کنید. در این مجال یادی می‌کنم از شهید بزرگوار حسن باقری، روزی این شهید که نتوانسته بود برای خانه‌ی خود نان تهیه کند از محل کار راهی منزل شد قبل از خارج شدن از پادگان همکارش به او گفت: بیا این چند نان را همراه خود به خانه ببر. شهید در پاسخ گفت: این نان مخصوص اینجاست نمی‌توانم آن را به خانه ببرم. همکار شهید اظهار داشت که این سهم خودت است وقتی زمان شام چیزی میل نکردی نگران شدم و سهمیه‌ات را نگه داشتم. شهید نان‌ها را پذیرفت، اما چند لحظه بعد دوباره آنها را بازگرداند. وقتی از او جویا شدند چرا این‌ها را برگرداندی؟ پاسخ داد با خود فکر کردم سرباز دم در و دیگرانی که می‌بینند من این نان‌ها را با خود بردم می‌گویند او نان برد ما هم می‌توانیم چیزهای دیگری با خود ببریم. آری این منش شهیدان به عنوان اصلی‌ترین الگوهای اجتماعی است و شما عزیزان که در چشم‌های مردم بزرگ شدید برای حفظ این بزرگی و خدمت به خلق الله باید بسیار بکوشید.

حال این هنر شماست که در مقابل معبود و حق مردم همانگونه که امام (ره) در بیانیه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ می‌فرمایند از قیام برای نفس دوری کنید و برای اجرای امر خداوند قیام کنید تا تحقق وعده‌های خداوند را در روی زمین ببینیم.

عرصه‌ی رقابت انتخابات تمام شد و وارد عرصه‌ی رفاقت انتخابات شدیم حال وقت آن است هرکدام از کاندیداها بدون منیت و با نگاه کمک حداکثری برای رفع مسائل مردم در کنار هم قرار بگیرند. هرکدام راهکارها و سرمایه‌های شخصی و اجتماعی خود را به میدان عمل بیاورند تا دغدغه‌ی مردم این سامان و مسائل کشور عزیزمان ایران با خردورزی جمعی حل شود.

عزیزان رقابت‌های شما نشان از توانمندی، علم و قدرت‌های گوناگون شما بود اما منتخب شدن یک نفر نشان از کامل بودن نیست بلکه نشان از اقبال جمعی به یک نفر حول محور گفتمان‌هاست. اقبال گفتمانی که اگر برای خدا باشد ارزشمند است. اما این وجود منتخب کامل نیست و هر کدام از شما با قرار گرفتن در کنار هم می‌توانید وحدتی متکثر حول رفع درد مردم و احیای امر حق را گرد آورید که نه تنها ضعف‌های کمی دارد بلکه قدرت‌های بسار زیادی دارد. به قول عین صاد «وقتی با هم جمع می‌شویم و مثلا ۱۲ نفر می‌شویم، باید فعالیت‌هایمان حداقل دوازده برابر شده باشد، چون وقتی ۱۲ چراغ یک جا جمع می‌شوند. طبیعتا نوری که به وجود می‌آورند دوازده برابر یک چراغ است.»

بسیار ضرورت دارد پس از این انتخابات تمام شما عزیزان دور یکدیگر جمع بشوید اگر کدورتی دارید از آن دست بشویید و مومنانه در کنار یکدیگر برای ساختن آینده‌ی این بوم تلاش کنید. حقیر در میان کنش‌های انتخاباتی شما بزرگواران به کسب تجربه و اندیشه می‌پرداختم می‌دیدم چگونه در تک تک شما عزیزان ظرفیت‌هایی بزرگ می‌درخشد که اگر در کنار هم قرار بگیرید قطعا توفیقات روز افزونی خواهیم داشت. اما باز هم تاکید می‌کنم از وحدت حول محور نفس خودداری کنید. بلکه حول محور احیای امر حق جمع شوید چرا که اگر غیر این باشد به گمراهی دچار خواهید شد و هرکس و ناکسی بر جمع شما فرمانروایی خواهد کرد.

عزیزان نمی‌دانم تصمیمتان چیست و از کجا شروع خواهید کرد آیا پس از انتخابات دست از هر کار اجتماعی غیر از وظایف محوله‌ای که در شغل داشتید خواهید شست یا نه چون بزرگ مردان تاریخ‌ساز به ساخت این سرزمین مشغول می‌شوید و در زیر لب می‌گویید ما آمده‌ایم که خدمت کنیم و آینده را بسازیم.

اگر تصمیمتان بر جمع شدن واقع شد بدانید الآن زمان چند برابر شدن است هر کدام در امر اجتماع وظیفه‌ای را به عهده بگیرید(نه مسئولیت و پست) که اگر نگاه شما خدمت به مردم بوده است امروز با جمع شدن شما و بر محور جمع قرار گرفتن مطمئن باشید دست خداوند با شماست و می‌توانید حقوق مردم و حق الله را زنده کنید.

سخن پایانی، حرف بسیار است اما آنچه اصل است و در این مجال می‌شود بیان کرد وحدت نخبگان اجتماعی برای تحقق وحدت اجتماعی و رساندن حق الله و حق مردم به سر منزل مقصود است ان‌شاءالله.

یادداشت: محمد جواد نگهبان

پایان پیام/ع