آیا آرا در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس، احمد آباد و رضویه شکست؟

برای بررسی شکست آرا، نگاهی انداختیم به آرای ۶ نامزد اول که توانستند آرای بیشتری نسبت به دیگران کسب کنند.

به گزارش سرخس‌خبر، با نگاهی آماری به انتخابات امسال و آرای نامزدهای این دوره نکات خاصی به دست می‌آید.

از منظر بررسی شکست آرا، به طور معمول شکست آرا را در بین جریان‌های سیاسی بررسی می‌کنند اما آنچه در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس، احمد آباد و رضویه بیش از مسائل مرتبط با جریان‌های سیاسی مطرح است، مسئله نامزدهای شهرستان‌ها به خصوص فریمان و سرخس است که نامزدهای هر شهرستان چگونه بر آرای یکدیگر اثر گذاشتند البته در حوزه شهرستان فریمان آرای جریان‌های سیاسی نیز در این دوره نقش پر رنگ‌تری داشته است.

برای بررسی شکست آرا، نگاهی انداختیم به آرای ۶ نامزد اول که توانستند آرای بیشتری نسبت به دیگران کسب کنند.

۶ نامزد اول با دسته‌بندی شهرستان فریمان و سرخس به ترتیب آرا بدین صورت هستند؛ در حوزه شهرستان فریمان، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی (۳۸۵۸۳ رای)، مرتضی مطهری (۱۰۲۸۸ رای) و امین جامی‌ خواه (۵۳۲۰ رای) رای و در حوزه شهرستان سرخس، غلامرضا لالوی (۳۵۴۱۱ رای)، مرضیه نویدی (۳۴۲۱ رای) و حسین علیمیرزایی (۲۴۲۷ رای).

اگر مجموع آرا سه نفر اول که مرتبط با فریمان هستند را با یکدیگر جمع کنیم به عدد ۵۴۱۹۱ رای می‌رسیم و اگر مجموع آرا سه نفر اول مرتبط با سرخس را جمع کنیم به عدد ۴۱۲۵۹ می‌رسیم که اختلاف این عدد با مجموع آرای سه نفر اول فریمان برابر با ۱۲۹۳۲ رای است.

البته نکته‌ای که در آرای نامزدهای فریمانی وجود دارد این است که در این شهرستان رقابت سیاسی بین قاضی‌زاده هاشمی و مطهری فریمانی وجود داشته است و جریان سیاسی آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است و نمی‌توان این دو را در قالب یک شهرستان دید.

اما اگر در انتخابات ۱۱ اسفند، آرای کاندیداهای فریمانی به ترتیبی که گفته شد همین‌گونه بدون اجماع باقی می‌ماند و نفر اول این شهرستان یعنی سید احسان قاضی‌زاده هاشمی با همین آرای ۳۸۵۸۳ رای در نظر بگیریم و کاندیداهای سرخسی به یک گزینه واحد برای تجمیع آرای خود می‌رسیدند، تجمیع آرای آنان همانگونه که گفته شد به عدد ۴۱۲۵۹ می‌رسید و طبیعتا با اختلاف ۲۶۷۶ رای با نگاه شهرستانی، گزینه‌ای از شهرستان سرخس به مجلس راه می‌یافت.

موضوع اجماع یکی از پر تکرارترین مسائل در شهرستان سرخس در ایام انتخابات بود که برخی نامزدها برای رسیدن به آن تلاش‌هایی کردند، هر چند انتقاداتی نیز به نحوه و نوع اجماع مطرح شده بود.

انتخابات امسال با همه آمارهایی که در بالا بیان شد به اتمام رسید و حضور ۴۱ نفر در رقابت نهایی نیز خود باعث شکستن آرا در تمام حوزه انتخابیه شده بود اما آنچه مهم است مشارکت بالای مردم در انتخابات و تصمیم‌گیری مردم حوزه انتخابیه برای آینده ۴ ساله‌شان است و با نگاه فریمانی و سرخسی صرفا نمی‌توان یک شهرستان را دخیل در این موضوع دانست، آنچه در انتخابات رقم می‌خورد، نظر جمعی حوزه انتخابیه است.

پایان پیام/