پایانه ریلی سرخس بزرگ‌ترین سایت تعویض بوژی خاورمیانه را دارد

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: هم اکنون پایانه ریلی سرخس یکی از بزرگترین پایانه‌های ریلی کشور است و زیرساخت‌های تعویض بوژی در آن تامین شده است به نحوی که می‌توان گفت این ایستگاه بزرگ‌ترین سایت تعویض بوژی خاورمیانه را دارد.

به گزارش سرخس‌خبر به نقل از ایرنا، مدیر کل راه آهن خراسان در نشست با رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد از سهم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس می‌گذرد، ظرفیت جابجایی کالا در این محور تقریبا هفت و نیم میلیون تن در سال است که هم اکنون سالانه حدود چهار و نیم میلیون تن بار در این مرز ریلی جا به جا می‌شود.

مصطفی نصیری افزود: برای رسیدن به جا به جایی هفت و نیم میلیون تن از گذرگاه ریلی سرخس نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و تامین ناوگان باری هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به این که سال گذشته ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد می‌توانیم بخشی از کمبود واگن باری در شبکه ریلی را از کشورهای مستقل مشترک المنافع یا همان کشورهای “سی. ای. اس” تامین کنیم که این مهم، نیازمند پیگیری است.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: همچنین باید تلاش کرد تا واگن‌های ایرانی بتوانند در شبکه ریلی کشور ازبکستان نیز تردد داشته باشند، عبور قطارهای باری ایرانی از مسیر ترکمنستان و حداقل سیر تا ازبکستان یکی از مزیت‌ها برای توسعه صادرات استان است.

نصیری با اشاره به افتتاح مرکز حمل و نقل بین المللی ایستگاه راه آهن شهید مطهری منطقه سنگ بست مشهد افزود: ایستگاه شهید مطهری در قالب بخشی از دهکده لجستیک مشهد به عنوان پشتیبان حوزه صادرات از استان عمل می‌کند.

وی ادامه داد: برای تحقق واقعی توسعه و تسهیل صادرات باید همه سازمان‌های مرتبط با حوزه صادرات در این ایستگاه و در حقیقت مرکز لجستیک مستقر شوند اما شاهدیم با وجود استقرار گمرک در این مجموعه ترابری، هنوز سازمان‌هایی مانند استاندارد که دارای آزمایشگاه خاص در حوزه صادرات هستند در این مجموعه مستقر نشده‌اند.

نصیری با اشاره به تفاوت عرض ریلی ایران و کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان اضافه کرد: برای جا به جایی واگن‌های باری در مرز سرخس اقدام به تعویض محورها یا همان بوژی قطارها می‌شود تا سیر واگن‌ها در ۲ خط آهن میسر شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون پایانه ریلی سرخس یکی از بزرگترین پایانه‌های ریلی کشور است و زیرساخت‌های تعویض بوژی در آن تامین شده است به نحوی که می‌توان گفت این ایستگاه بزرگ‌ترین سایت تعویض بوژی خاورمیانه را دارد.

پایان پیام/ع